با سلام خدمت همراهان گرامی انبوه سازان هوتن، در این مقاله قصد داریم به بررسی در مورد هنر آینه کاری بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. هنر آیینه کاری یکی از زیباترین هنرهای سنتی ایران است. هنری که انعکاس تاریخ درخشان نبوغ و خلاقیت هنرمندان است. هنر آیینه کاری یکی از زیباترین هنرهای سنتی ایران و از ابتکارهای ویژه هنرمندان ایرانی به شمار می‌آید که در دوره ساسانیان رایج بوده است و عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن متبرکه کاربرد دارد.

هنر آینه کاری:

آینه کاری، به عنوان یکی از قدیمی ترین عناصر تزینی در معماری شناخته می شود که از دیرباز علاقمندان بسیاری در سراسر جهان داشته است. در ایران آینه کاری به شیوه سنتی به عنوان یکی از زیباترین جلوه های تزیینی بناها جایگاه ویژه ای داشته است این نوع آینه کاری ظاهری لوکس و مجلل به بناها می داد. از این نوع آینه کاری بیشتر در کاخ ها، مساجد، مدارس، خانه های اشراف، سر در حمام ها و بازارها استفاده می شده است.

آینه کاری سنتی در گذشته در کنار هنرهایی همچون آجرکاری، گچبری، کاشی کاری و نجاری در بناها به کار گرفته می شد. آینه کاری سنتی بیشتر در آینه کاری سقف مورد استفاده بوده است. با پیشرفت صنعت شیشه و آینه و روی کار آمدن آینه های رنگی، هنر آینه کاری ماهیت جدیدی دردکوراسیون داخلی پیدا کرد و تبدیل به یکی از المان های دکوراسیون مدرن شد.

آینه‌کاری نوعی تزیین داخلی ساختمان، با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌ های مختلف است. در این رشته هنری، هنرمند آینه ‌کار با استفاده از شیشه و برش آن به اشکال متنوع، فضایی درخشان و زیبا در بناها می‌ آفریند که از بازتاب نور در قطعات بی ‌شمار آینه تشعشع، درخشش و زیبایی در تزیینات بناها ایجاد می ‌شود و پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزیین بنا از نظر استحکام و دوام است.

درفرهنگ ایرانی آینه  نماد پاكی، راستی و صداقت است و به همین دلیل است كه ایرانیان از آینه درخانه، آئین ها و مراسم و حتی معماری بسیار استفاده می كنند. از آینه در معماری به منزله عنصری تزئینی و به دلیل جذب نور بیشتر و ایجاد محیطی دل انگیزتر استفاده شده است.

مصالح و مواد مورد استفاده در هنر آینه کاری عبارتند از: آینه، چسب یا بُنکس، سریش و گچ نرم است. ابزارهایی که در هنر آینه کاری استفاده می ‌شوند عبارتند از: قلم طراحی، خط کش چوبی برای خط اندازی روی شیشه، میز زیر دست، الماس آینه بر و تنها ابزاری که در نصب آن به کار برده می‌شود کاردک است.

تاریخچه آینه کاری:

هنر آینه کاری یکی از شاخه های هنر های تزیینی در کشور ما محسوب میشود تاریخچه این هنر به دوره ساسانیان برمیگردد. در این دوره از تاریخ کشور ما، اولین و زیباترین آینه کاری ها مرسوم شدند و بیشتر در کاخ ها و بناهای پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار میگرفتند.

از آینه کاری های برجسته ی تاریخ کهن ایران می‌توان به بنای دیوانخانه ی شاه طهماسب صفوی در سال (۹۳۰–۹۸۴ق/ یا ۱۵۲۴–۱۵۷۶م) اشاره کرد. این بنای زیبا و نمونه ی برجسته ی هنر آینه کاری در شهر قزوین قرار دارد.

ایران همواره خواستگاه هنرمندان آینه کار بوده و شهرهایی نظيـر اصـفهان، شـيراز و تهـران در آینـه کاری از شهرت بيشتری برخوردار بوده است. آینه کاری در آغاز به صورت نصب شيشه های یک پارچه بر روی دیوار بنـا رایـج بـود، چنانکـه در کـاخچهلستون اصفهان بر دیوار سر حوض، آینه بزرگ و شفاف نصب کرده بودند که به آینـه «چهل ستون نما» یا «جهان نما» مشهور است.

از آینه کاری اکثرا در چه جاهایی استفاده می کنیم ؟

از هنر آینه کاری می توان بر روی سقف و دیوار استفاده کرد. آینه کاری را می توانیم برروی دیوار گچی، دیوار سیمانی، دیوار رنگ روغن، دیوار کاه گل، دیوار فلزی، دیوار MDF ، دیوار سرامیکی، دیوار سنگی، دیوار چوبی و … انجام دهیم.

آینه کاری، طرح ها و گونه های مختلفی دارد که شامل : آینه کاری جورچین، آینه کاری لوزی، آینه کاری مدرن، آینه کاری کلاسیک، آینه کاری گل و بوته، آینه کاری هندسی، آینه کاری آنتیک، آینه کاری حجمی و آینه کاری کهنه کاری می شوند.

بکارگیری آینه در داخل خانه موجب می شود تا درون خانه بزرگتر نشان داده شده و در نتیجه زیباتر شود و همچنین موجی از انرژی مثبت در خانه به راه افتد.پس از اینکه منزل آینه کاری شد،با توجه به مقدار کثیفی ایجاد شده برروی آینه ها، اگر کثیفی چربی باشد با ترکیب مقداری سرکه و آب که به آینه می مالیم آن را از بین می بریم و اگر کثیفی فقط در حد غبار باشد با آب هم می شود آن را از بین برد.

برای آینه کاری باید از مخلوطی از پودر سنگ علاوه بر سیمان سفید یا سیاه استفاده کرد که برای چسباندن و همبستگی بین قطعات باهم استفاده می شود.برای این مخلوط آینه کاری نسبت های ۱ به ۳ را انتخاب می کنیم به این معنی که مخلوط سیمان تنها ۱ واحد و پودر سنگ هم ۳ واحد خواهد بود.

آینه کاری مدرن:

امروزه نیز همانند گذشته از هنر آینه کاری برای تزیینات ساختمان ها و بناهای مختلف استفاده میشود. استفاده از آینه کاری در تزئینات بناهای مختلف، نمادی از اصالت ایرانی میباشد و به همین دلیل نیز هنوز هم این هنر طرفداران خود را حفظ کرده است.

امروزه طراحان دکوراسیون داخلی برای آینه کاری فضاها بیشتر از آینه رنگی استفاده می نمایند. این نوع آینه ها با ایجاد تللو رنگی در کنار بازتاب رنگی تصاویر جلوه ای زیبا ایجاد می کنند.

محبوبترین آینه های رنگی به کار رفته در دکوراسیون شامل: آینه طلایی، آینه برنز، آینه شامپاینی، آینه دودی، آینه مشکی، آینه آبی، آینه سفید، آینه سبز و آینه بنفش می شود. این آینه ها در طرح های مختلفی مانند آینه تراش، انگروینگ آینه، آینه پتینه، آینه کریستال، آینه هندسی، آینه گل و بوته، آینه دکوراتیو(decorative)، آینه ونیزی و آینه طرح دار اجرا می گردند.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله هنر آینه کاری برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. برای خرید واحد در مازندران با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *