با سلام خدمت همراهان گرامی انبوه سازان هوتن، در این مقاله قصد داریم در مورد آخرین قیمت وام خرید مسکن بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. وام خرید مسکن، پیش از تغییر وضعیت اقتصادی در سال اخیر، کمک بزرگی برای خرید خانه محسوب می‌شد. زوجین و همچنین افراد مجرد می‌توانستند با این تصور که وام خرید مسکن حدود پنجاه درصد از قیمت خانه مورد نظرشان را پوشش خواهد داد به فکر خرید خانه بیفتند. با افزایش چشمگیر قیمت مسکن، این درصد کاهش یافت و حالا شاید به سی درصد یا بیشتر برسد.

انواع وام خرید مسکن:

این وام را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد ولی بانک‌های دیگری هم اعتبار ارائه این تسهیلات را دارند. بانک مسکن این وام را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

نوع اول یعنی «یکم» به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات این وام استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، طبیعتاً پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلاتی که می‌توانید از بانک مسکن دریافت کنید، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا خودشان نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در صف انتظار بمانند.

شرایط دریافت وام مسکن:

برای دریافت این وام باید ۱۸ سال تمام داشت و مبلغ درآمد خالص شما در فیش حقوقی باید به اندازه‌ای باشد که بانک مطمئن شود شما توانایی بازپرداخت اقساط را دارید.

در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند برای دریافت تسهیلات این وام با افتتاح سپرده اقدام کنند که قبلا به هر طریق این کار را نکرده باشند. در واقع سپرد، مختص وام‌اولی‌هاست و کسانی که می‌خواهند برای بار دوم یا چندم از این وام بهره ببرند حتما باید از طریق خرید اوراق برای دریافت وام خرید مسکن اقدام کنند.

از دیگر شرایط دریافت وام مسکن این است که باید از تاریخ جواز خانه‌ای که متقاضی برای خرید انتخاب کرده است کمتر از ۱۵ سال گذشته باشد و ارزش ریالی ملک به اندازه هشتاد درصد از مبلغ وام باشد.

وام مسکن

مدارک لازم برای اخذ وام خرید مسکن:

لیست مدارکی که برای دریافت تسهیلات به آن احتیاج دارید از این قرار است:

  • کارت حساب یا اوراق حق تقدم
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه/ همراه با کد رهگیری
  • اصل و کپی صفحات سند (در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات در صورت خالی‌بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند شما نباید در رهن باشد)
  • اصل و کپی بنچاق (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق الزامی است)
  • اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی (در صورتی که سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست)
  • اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت (اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و … که همه آن‌ها را می‌توان از شهرداری دریافت کرد)
  • اصل و کپی ملک مورد خریداری/ دارای کدپستی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار/خریداران و فروشنده/فروشندگان
  • اصل و کپی وکالتنامه فروش به انضمام صفحات شناسنامه موکل و اصل و اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه وکیل (در صورتی که ملک توسط وکیل به فروش می‌رسد)
  • گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات
  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار
شرایط دریافت وام مسکن

اوراق مسکن:

این تسهیلات به شما این امکان را می‌دهد که اگر شما فرصتی برای سپرده‌گذاری برای دریافت این وام ندارید و نیاز به نقدینگی فوری برای خرید مسکن دارید، بتوانید این وام را به صورت فوری دریافت کنید.

اوراق حق تقدم گواهی خرید مسکن وام مسکن که به عنوان اوراق تسه هم شناخته می‌شوند. اوراقی هستند که با خرید آن‌ها در واقع شما حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن را خریداری کرده و بدون نوبت می‌توانید وام خود را دریافت کنید. ارزش هر برگ از این اوراق مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و قیمت هر برگ از آن‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند که معمولا بین ۸ تا ۱۰درصد ارزش آن است.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۲۷۲هزار تومان خریداری کنند. مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۱ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۲۷۲  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند. در مجموع باید ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. مجردها باید ۴۰ میلیون و ۵۴۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۱ میلیون و ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

نحوه دریافت وام مسکن

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با در میان بگذارید. شما می توانید برای خرید واحد در ساری با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *